کامترین مقاله مطالعه تبیین سبک تفکر مطلوب در دانش آموزان دوره دبستانی
اندیشیدن یکی از اجزاء لاینفک زندگی بشری است همه ما با اندیشه آشناییم، چه بطور آگاهانه و چه زمانی که به آن توجه نداریم درواقع باید گفت وجه تمایز انسان از سایر موجودات در همین اندیشمند بودن اوست |
![]() |
دسته بندی | علوم تربیتی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 31 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 14 |
کامترین مقاله مطالعه تبیین سبک تفکر مطلوب در دانش آموزان دوره دبستانی
مطالعه تبیین سبک تفکر مطلوب در دانش آموزان دوره دبستانی
چکیده:
تفکر،تلاش ذهنی وسیعی است برای آگاهی یافتن از فکر یا شکل دادن و بیان و تکوین مداوم جملات نامفهوم ذهنی برای آشکارسازی مفاهیم،خلق آثار نو و بررسی و ارزشیابی مثبت و منفی نظرات خود و دیگران. برای ایجاد تفکر درست و تصحیح تفکر نادرست در ذهن افراد،علوم انسانی نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. روشهای تفکر بهصورت انتقادی و خلاق کاملاً قابل آموزش و یادگیری از طریق موضوعات درسی و تعمق و ژرف نگری در مفاهیم موجود آنها میباشند. آنچه مهماست کیفیت تفکر و رابطة آن با نحوة عمل افراد می باشد . داشتن سعة صدر، گشاده رویی، صرف زمان، مهارت گوش دادن بالا، استفاده از نظرات دیگران،بهکارگیری تخیل،حافظه واحساس و کسب معلومات و اطلاعات عمومی و تخصصی،داشتن انگیزة بالا و هوش متوسط به بالا از خصوصیات کسب تفکر انتقادی و خلاق میباشد. این دو نوع روش تفکر کاملاً در امتداد هم و مکمل یکدیگر میباشند. برای ایجاد تفکر درست باید ابتدا باور و نگرش انسان تصحیح گرددو عادیترین و واضحترین مسائل باید به دیدة شک نگریسته شود. سپس واقعیات شناخته شده، درک گردیده و تجزیه و تفسیر گردند. پیش زمینة تفکر کسب اطلاعات درست و تحلیل و ترکیب آنها برای خلق ایده های جدیدکشف راه حلهای نوین است؛ در نتیجه قابل ذکر است که کسب مهارتهای تفکر بهعنوان یکی از مهارتهای زندگی برای هر انسانی در هر نقطه ای از جهان لازم و ضروری می باشد و باید به آموزش این نوع مهارتها از سطوح ابتدایی تا سطوح عالی اقدام گردد.
بنابراین؛ این مقاله سعی داردضمن ارائه تعریفی ازتفکروتفکرمطلوب، به بررسی تفکرمطلوب دانش آموزان دردوره ابتدایی بپردازد.
واژه های کلیدی: تفکر مطلوب، مهارتهاى زندگى، تفکرانتقادی، تفکر خلاق،
مقدمه:
نقش مهارتهای تفکر اعم از انتقادی و خلاق در بهبود فضای فکری جامعه ی انسانی و برای اینکه این فرایند را سرعت بخشیم و بتوانیم استفاده بهینه ای از منابع انسانی یا درواقع فکری جامعه انسانی داشته باشیم، بهتر آن است که آموزش را از دوران کودکی آغاز کنیم تا بزرگسالانی آموزش دیده داشته باشیم به جهت تغییرات اساسی در برنامه های آموزشی کشور ، نقش معلمان در این راستا مورد توجه بوده و دیگر روش های سنتی جوابگوی نیازهای جدید جامعه نمی باشد و با توجه به تحقیقات انجام شده ، نشان داده شده است که معلمان ترجیح می دهند از روش های کلیشه ای استفاده کرده و در نتیجه فراگیرانی منفعل تربیت شوند که همیشه وابسته به معلم و کتاب باشند و هیچ گاه مجال پرورش تفکر و به دنبال آن خلاقیت را نداشته باشند و نهایتاً نقشی در سازندگی جامعه خویش ایفا نکنند(فرخ مهر، 1385 :28).
تفکررفتاری شناختی است که ازاوان طفولیت درانسان شکل می گیردودرهرمرحله ازرشد،ویژگیهاومشخصات خاص خودرادارد.ازنظرپیاژه تفکرازنوع حسی-حرکتی آن دردوره زیردوسال شروع وبه تفکرانتزاعی دردوره نوجوانی وبعدازآن ختم می شود. ازنظرمازلوتفکرازتفکردرباره نیازهای فیزیولوژیک آغازوبه تفکرخودشکوفایانه ختم می شود و... . تفکرمطلوب نیز تفکری است که کودک رابه اندیشه ای خلاق وانتقادی رهنمون سازد(همان،48).
2- بیان مسئله: