فایل ناب

سیستم همکاری در فروش فایل

فایل ناب

سیستم همکاری در فروش فایل

تجزیه تحلیل، پیچیدگیهای صنعت تجارت الکترونیک

در فصل قبل مشاهده کردیم که چگونه تکنولوژیهای تجارت الکترونیک، اساس اقتصادی برخی تجارتها را تغییر می‌دهد در این فصل جزئیات بیشتری را در مورد اینکه چگونه این پیچیدگیهای صنعتی، ساختارهای اقتصادی صنعت را تغییر می‌دهد بیان خواهیم کرد
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل doc
حجم فایل 30 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 64
تجزیه تحلیل، پیچیدگیهای صنعت تجارت الکترونیک

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

مقدمه:

در فصل قبل مشاهده کردیم که چگونه تکنولوژیهای تجارت الکترونیک، اساس اقتصادی برخی تجارتها را تغییر می‌دهد. در این فصل جزئیات بیشتری را در مورد اینکه چگونه این پیچیدگیهای صنعتی، ساختارهای اقتصادی صنعت را تغییر می‌دهد بیان خواهیم کرد.

در ابتدا، دو اثری را که گهگاهی با تکنولوژیهای اطلاعاتی قبلی مورد ملاحضه قرار گرفته، بررسی می‌کنیم: تغییر توازن قدرت در یک صنعت و هماهنگی بهتر فعالیتها، درون و مابین شرکتها. سپس، سه اثر دیگری که مستقیماً روی حلقه‌های ارزش (value chins) صنعت که برتری زیادی به عنوان نتیجة تغییرات مهم در علم اقتصادِ تجارتی که بوسیلة اینترنت آورده شده است، دارد را بررسی می‌کنیم.

این سه اثر عبارتند از: عدم مداخله، عدم یکپارچگی و تقارب دیجیتال حلقه‌های ارزش. گرچه این اثرات قبلاً مشاهده شد، اما آنها به عنوان نتیجة فوائد ویژه‌ای که بوسیلة شبکة جهانی به ارمغان آورده شده، پر اهمیت‌تر شده‌اند.


تغییر قدرت صنعت

یکی از بهترین چهارچوب‌های شناخته شده برای تجزیه تحلیل صنعت، 5 مدل مؤثر porter می‌باشد. پورتر 5 ابزار کلیدی که قابلیت سودآوری در یک صنعت را تعیین می‌کند، مشخص نمود. (شکل 1-6)

تهدید وارد شوندگان جدید در عرضة بازار

تهدید محصول یا خدمت جانشین

قدرت معامله خریداران

قدرت معامله عرضه کنندگان

مسابقة رقابتی مابین شرکتهای موجود در صنعت.






قدرت معامله عرضه کنندگان


قدرت معامله خریداران

(شکل 1-6)

تهدید داوطلبان ورود جدید:

تهدید داوطلبان ورود جدید شرح می‌دهد که چگونه یک شرکت جدید یا یک شرکت با صنعتی متفاوت می‌تواند به سادگی در یک صنعت خاص وارد وارد شود. موانع ورود به یک بازار خاص عبارتند از: احتیاج به سرمایه، دانش و مهارت. برای مثال در صنعت خودروسازی، موانع ورود عبارتند از: لزوم طراحی و بهبود مدل جدید، ساختن کارخانه مونتاژ خودرو، بستن تعداد زیادی قرارداد با تأمین کنندگان قطعات و ایجاد شبکة فروش. صنعت ورود به صنعت نرم افزار بر خلاف صنعت قبلی که بدان اشاره گردید سهولت آن است، هم چنانکه این احتیاج کمتری به سرمایه‌گذاری در جهت توسعه محصول یا تجهیزات تولیدی در مقیاس بالا دارد.

سیستمهای IT هم چنین می‌توانند مانعی برای ورود ایجاد کنند.


تجارت سهام در طول زمان

در مورد احتمالات بازارهای الکترونیکی بویژه حقوق تجاری در سراسر دنیا و زمانهای مختلف نوشته های بسیاری وجود دارد ایدة کامپیوتری کردن بازار و تجارت محبوبیت خاصی میان عموم دارد زیرا جادوی الکترونیکی مدرن اینطور تصور شده که می تواند سفارشات را در جایی که مردم در حال فریاد زدن و موج زدن و دویدن در سکوی تجاری هستند به طور مؤثر و آرام اداره نماید
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل doc
حجم فایل 15 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 31
تجارت سهام در طول زمان

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

تجارت سهام در طول زمان (در تمام ساعات)

رشد آتی بازارهای جهانی الکترونیکی

نوشتة: ویلیام سی فروند

در مورد احتمالات بازارهای الکترونیکی بویژه حقوق تجاری در سراسر دنیا و زمانهای مختلف نوشته های بسیاری وجود دارد. ایدة کامپیوتری کردن بازار و تجارت محبوبیت خاصی میان عموم دارد زیرا جادوی الکترونیکی مدرن اینطور تصور شده که می تواند سفارشات را در جایی که مردم در حال فریاد زدن و موج زدن و دویدن در سکوی تجاری هستند به طور مؤثر و آرام اداره نماید.

این پدیده زمینه ای از تکنولوژی را در بردارد که در دهة آخر قرن بیستم بسیار مورد استفاده و مناسب است. همچنین این پدیده با پیشرفت های دیگری در زمینة ارتباطات و بهبود سرمایه گذاریهای متعدد و متحد الشکل که در جامع از بازارهای مالی در نیویورک توکیو، فرانکفورت، زوریخ، آمستردام، بروکسل و دیگر مراکز مالی فعالیت می کنند کاملاً مطابقت دارد.

زمان در سکوهای تجاری بسیار محدود است. عملکرد سکوهای تجاری بستگی به مردمی دارد که آنجا حضور پیدا می کنند و این افراد دارای بنیه ای محدود هستند و نمی توانند در یک روز کاری معمولی به آسانی عمل کنند.

می توان گفت اشتیاق طبیعی افراد در این بازارها سبب دگرگونی شدید قیمتها نسبت به درصد کل قیمت ها می شود و این هم سبب می شود تا هر پیشرفت قابل توجه در ساعتهای عادی کاری متوقف شود.

بازارهای الکترونیکی تجاری پیشرفتی برای آینده محسوب نمی شوند. آنها در بازارهای مختلف که در حال کار کردن هستند موجودند. این تکنولوژی کاملاً شناخته شده است؟

موانع تکنولوژیکی که از میان برداشته شوند تعدادشان اندک است. کامپیوتری کرده کامل تجارت یک واقعیت خواهد بود. اما سؤالی که اینجا مطرح می شود این است که تحت چه شرایطی و چه حداقل زمانی این دو مسیر است.

در مورد موفقیت یا عدم موفقیت بازارهای الکترونیکی برای بهضی (افراد این تصور موجود می آید که چون ابزار و تجهیزات تکنولوژی امروزه موجود است پس این امر در زمان کوتاهی قابل دسترسی است. اما چنین پیش بینی را بیشتر می توان اتفاقی داشت تا بر اساس تجزیه و تحلیل موقعیت ها که لازمة تجارت خودکار و موفق است.

قبول این واقعیت که کامپیوتری کردن تجارت امری است قریب الوقوع زیرا اولاً تکنولوژی امروزه وجود دارد و دوماً تجارت جهانی در حال پیشرفت و افزایش است، امری است که باید مورد آزمایش و بررسی قرار گیرد. تا زمانیکه برنامه های الکترونیکی در بازار سهام نیویورک و دیگر بازارهای قانونی جانشین نشود، موانه سخت بر سر جای خود باقی خواهد ماند. تجارت الکترونیکی سهام به طور کامل بی نقص توسعة خود را آرام و در طول دهه ها و یا مدت زمان بیشتر نشان می دهد.

تا اینجا سیستم الکترونیکی همراه با عملکرد تجاری اتوماسیون شده سبب افزایش پیش از حد حجم مبادلات در تجارت حقوقی بین المللی و نمی شود و همچنین سفارشات را در همة ساعتها به انمجام نمی رساند.

طرحهای جدید بازار بورس نیویورک

مدیریت بازار بورس نیویورک به این نتیجه رسیده که روزهای سکوهای تجاری در حال تمام شدن است. عملکرد چنین بازارهایی بستگی به انسانهایی دارد که تواناییها و بنیه آنها محدود است و نمی توانند در یک روز کاری معمولی عملکردی راحت داشته باشد. در نتیجه هرگونة توسعة چشمگیر در یک روز عادی تجاری بسیار سخت و گران خواهد شد در سال 1991، بازار بورس نیویورک پس از ساعات معین کاری تجارت الکترونیکی خود را بدون متخصصین آغاز کرد. بین ساعات 4:15 و 5:00 بعداز ظهر به اعضا بازار بورس نیویورک اجازه داده می شود تا سفارشات خرید و فروش را برای تعیین قیمت‌های نهایی در بازار نیویورک و یا تجارت صلیبی (متقاطع) (cross trade) از پیش تعیین شده برای قیمت های نهایی اداری، اعلام نمایند. سفارشات خرید و فروش به طور الکترونیکی یکی نشده اند. همچنین به اعضا اجازه داده شده است تا سهام با ارزش کلی بازار یعنی حداقل یک میلیون در هر جلسه از ساعت 4 تا 5:15 بعدازظهر، به تجارت بپردازند.


تجارت الکترونیک

فناوری تجارت الکترونیکی با سرعت سرسام آوری در حال تغییر و پیشرفت است و اقتصاد جدید بسرعت جایگزین اقتصاد فعلی می شود هدف از تجارت الکترونیکی دستیابی به کالا با سرعت بیشتر، قیمت ارزانتر و کیفیت برتر است مردم در قرن 21 با یک تغییر اساسی در فرهنگ مصرف مواجه خواهند شد همچنانکه مراکز بزرگ خرید در دهه های 70 و 80 انقلابی را ایجاد کردند، تجارت الکترونیکی
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل doc
حجم فایل 32 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 42
تجارت الکترونیک

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

فهرست مطالب

مقدمه........................................... 2

تجارت الکترونیک چیست.............................. 3

چه عاملی باعث انقلاب تجارت الکترونیکی می شود؟ 4

چه کسی الکترونیک را در تجارت وارد کرد؟.............. 13

شرکت مجازی تعریف شده.............................. 16

قانون 9 : دارایی‌هایتان را مانند توانایی‌هایتان به کار بگیرید 21

بانک های الکترونیکی............................. 24

ارزیابی عملکرد کارمندان مجازی شما :.............. 29

بازاریابی خارجی و پیشرفت از چه اهمیتی برخوردارند؟ 32

همگرایی و تجارت الکترونیکی:....................... 36

منابع.......................................... 42

مقدمه

فناوری تجارت الکترونیکی با سرعت سرسام آوری در حال تغییر و پیشرفت است و اقتصاد جدید بسرعت جایگزین اقتصاد فعلی می شود.

هدف از تجارت الکترونیکی دستیابی به کالا با سرعت بیشتر، قیمت ارزانتر و کیفیت برتر است. مردم در قرن 21 با یک تغییر اساسی در فرهنگ مصرف مواجه خواهند شد همچنانکه مراکز بزرگ خرید در دهه های 70 و 80 انقلابی را ایجاد کردند، تجارت الکترونیکی نیز باعث بوجود آمدن یک انقلاب دیگر خواهد شد.

درک صحیح از تکنولوژی می تواند کلید ورود به بازار تجارت الکترونیکی شود. مهمترین نکته در امر مدیریت منابع این است که افراد رده بالای سازمان تجارت الکترونیکی را درک کنند . این درک صحیح شما را قادر به حفظ پول خود کرده و دردسرهایتان را کاهش می دهد.

در این تحقیق مفهوم تجارت الکترونیکی و عاملی که منجر به انقلاب تجارت الکترونیکی می شود تشریح خواهد شد . بررسی امکاناتی که باعث پیوستن شرکت شما به بازار جهانی الکترونیکی می شود و همچنین نحوه انتشار سهام و نحوه سرمایه گذاری و روشهای تأسیس شرکت مجازی، قوانین جنگل تجارت الکترونیکی و معرفی مین های آن و نحوه دوری از آنها به تفضیل بحث می شود امید است این بتواند در معرفی و شناخت تجارت الکترونیکی و همچنین نحوه ورود و فعالیت در بازار تجارت الکترونیکی قدم مثبتی بردارد.

لازم است از زحمات خانمها لی لی رضازاده، سمیه فتحعلیخانی و مهسا مهبد که مرا در این امر یاری نمودند تشکر نمایم.

تجارت الکترونیکی چیست؟

در بخش اول ما به تشریح مفهوم تجارت الکترونیکی و عاملی که منجر به انقلاب تجارت الکترونیکی می شود می پردازیم. ما به تجزیه و تحلیل عواملی که مشارکت اینترنتی را به میزان قابل توجهی افزایش داده (و بازار عرضه و تقاضا را به حالت موازنه رسانده است)
می پردازیم و امکاناتی را که جهت پیوستن شرکت شما به بازار جهانی تجارت الکترونیکی از طریق اینترنت وجود دارد فرا روی شما قرار
می دهیم.

ما مروری داریم بر اینکه تجارت الکترونیکی چیست و کدام
بخش های آن وابسته به اینترنت می باشد. هر چند تجارت الکترونیکی بسیار فراتر از اینترنت است که ما آن را توضیح خواهیم داد. همچنین در این بخش شما در می یابید که یک شرکت مجازی چیست (البته اگر از قبل ندانید!) و شما چگونه قادر به تأسیس آن و یا تبدیل شرکت فعلی خود به یک شرکت مجازی هستید. ما در مورد مفهوم «ابربرنامه» و نقش آن در تجارت نوین الکترونیکی . شما و دامهایی که در دنیای «ابربرنامه» بر سر راه شما قرار دارد نیز بحث خواهیم کرد.

ودر آخرین بخش، شما را با بعضی از قانون های جنگل تجارت الکترونیکی و همچنین با برخی از مین های زمینی و نحوه اجتناب از آنها آشنا می کنیم.

چه عاملی باعث انقلاب تجارت الکترونیکی می شود؟

دسترسی جهانی

منافع سرشاری که اینترنت فراهم می آورد تنها به خاطر توانایی آن جهت برقراری ارتباط جهانی نیست. اینترنت سود سرشاری عاید
می کند(همان انبوه هواداران) به خاطر طبیعت و سرشت جهانی ای که دارد، کشورها و دولت ها، تجار و مردمسراسر جهان در دامی افتاده اند که قبلا در انحصار آمریکایی ها بود. اینترنت کوچک گذشته به شبکه ای جهانی تبدیل شده که قادر است با بیش از 100 میلیون نفر ارتباط برقرار کند و این دسترسی جهانی باعث شده است که اینترنت نه تنها به عنوان یک سرویس دهنده سودمند بلکه پیش از هر چیز به عنوان یک ابزار اطلاعات دهنده بسیار ارزشمند مطرح می شود.

امروزه هر کسی تقریباً در هر کشوری می تواند از این فرآیند جهانی ارتباطی جهت دلایل شخصی یا شغلی سود ببرد . این توانایی جهت برقراری ارتباط درست و آنی که توسط پیک های خدماتی جهانی که جهت ارسال محصولات در دسترس هستند تکمیل شده است به تحقق مفهوم یک شرکت جهانی بودن کمک بسیاری کرده است. در حقیقت هر شرکتی که در اینترنت باشد یک شرکت جهانی است. رشد روزافزون فناوری در سطح جهان به این معناست که بایستی مرزهای جغرافیایی تجارت از بین برود تا قادر به همپایی با رشد نامحدود اقتصادی ناشی از اینترنت باشد. توانایی موجود جهت تبدیل شغلمان به یک شغل جهانی توسط فناوری روز بدین معناست که تمام دنیا بایستی جهت بقا و رقابت در عرصه جهانی رشد روزافزون فناوری را بپذیرد و از آن استقبال کند.

شرکای جهانی:

امتیازدیگری که فرآیند جهانی شدن به دست می دهد امکان شریک شدن دو شغل در دو نقطه مختلف دنیاست و این امتیازی است برای سازمان هایی که اکنون می توانند مستقیما با کمپانی های کارپرداز سراسر دنیا تماس بگیرند و مایحتاج خود را با قیمت کمتر و مسیر بهتری دریافت نمایند . به عنوان مثال یک تولید کننده پوشاک قادر است مستقیما به جای تماس با توزیع کننده با تولید کننده اصلی تماس بگیرد و هزینه کمتری بپردازد. شرکت هایی که به روش های سابق خود ادامه می دهند ناگریز از پرداخت هزینه بیشتر نسبت به همکاران خود که از تکنولوژی روز بهره می برند هستند. امتیاز مالکیت انحصاری نیز در هجوم محصولاتی مشابه اصل رنگ می بازد. به ثبت رساندن یک محصول اگر چه ممکن است معیار اصل بودن آنباشد. اما بقا ان را تضمین نمی کند. فرصت ها و راهکارها پایان ناپذیر به نظر می رسند. خرید و فروش بین المللی توزیع در سطح جهان، شریک شدن برون مرزی و تولیدات عرضه شده در اینترنت تنها برخی از فرصت های به دست آمده از راه تجارت الکترونیکی است. توانایی تجار الکترونیکی جهت برقراری ارتباط مستقیم با دفاترشان در سنگاپور، لندن و سانفرانسیسکو به طور همزمان و به راه های گوناگون اختیار و فرصتی است که در دسترس شرکت های سنتی نیست. این امتیازها شامل مدیریت جزیی کم هزینه تر ، مخارج پایین تر مسافرتی و تشریک مساعی بسیار سریع تر در اجرای فرامین صادره از مرکز است.

صرف هزینه کمتر در معاملات


تاریخچه کنترل کیفیت QC

مرغوبیت و کیفیت کالا و خدمات نشان دهنده درجه شکوفایی و میزان بلوغ صنعتی می باشد و بدون شکوفایی و افزایش بلوغ و فهم و دانش صنعتی در نیروی انسانی و تکنولوژی و انتظار افزایش کیفیت و مرغوبیت کاری بیهوده می باشد و نمی توان با متولی خواندن یک نفر یا یک گروه، کیفیت را افزایش داد
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل doc
حجم فایل 24 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 48
تاریخچه کنترل کیفیت  QC

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

مرغوبیت و کیفیت کالا و خدمات نشان دهنده درجه شکوفایی و میزان بلوغ صنعتی می باشد و بدون شکوفایی و افزایش بلوغ و فهم و دانش صنعتی در نیروی انسانی و تکنولوژی و .... انتظار افزایش کیفیت و مرغوبیت کاری بیهوده می باشد و نمی توان با متولی خواندن یک نفر یا یک گروه، کیفیت را افزایش داد.در واقع کیفیت معیاریست که نشان می دهد تا چه اندازه کالا یا خدمتی با نیازها، خواسته ها و انتظارات مصرف کننده سازگاری و تطابق دارد و کنترل کیفیت استفاده از تمام روشها و سیستمهایی است که اطمینان می دهد محصول ارایه شده برای فروش با تمام مشخصات لازم کیفیت که توسط شرکت برای هر محصول تعیین شده و همچنین با استانداردهای کیفیت لازم از نظر قوانین مربوط برای ساخت داخل و مقررات کشور مقصد در مواردی که کالا صادر می گردد تطبیق نماید. بطور کلی می توان اهداف کنترل کیفیت را حفظ استانداردهای تعیین شده، کشف و تصحیح انحرافات در پروسه عمل، یافتن و اصلاح محصولات خارج از استاندارد، ارزیابی کارایی واحدها و افراد قلمداد کرد.
هر آنچه که توسط انسان پدید می آید دستخوش تغییر و تکامل است. استانداردها نیز بر اساس تکامل علم و حیطه تخصصی مرتبط، از این تکامل بی نصیب نمی ماند. رعایت و حفظ کیفیت به 3000 سال قبل از میلاد بر می گردد. در آن زمان بابلی ها از استانداردهایی برای توزیع و اندازه گیری استفاده می کردند. تاریخ کنترل کیفیت بدون شک به قدمت خود صنعت است بطوریکه در دوران قرون وسطی کنترل کیفیت به وسیله استادانی که از مهارت بالایی برخوردار بودند انجام می شد.سیر تحولات کیفیت به چهار دوره بازرسی، کنترل کیفیت آماری،تضمین کیفیت ومدیریت کیفیت فراگیر تقسیم می شودکه شرح آن در ذیل آمده است.
1- دوره بازرسی (دهه 1940) : مساله کشف اشکال و خرابی و یا عدم انطباق با طراحی ها پس از وقوع مطرح بوده است و عموماً بصورت تفکیک محصول (خوب، بد، متوسط) توسط بازرسان آموزش دیده اجرا می شد.
بنابراین پس از کشف، هیچ اقدامی برای پیشگیری از خرابی مطرح نمی شد و تاکید عمده روی یکنواختی محصولات تولید شده بود. در چنین فعالیتهایی هزینه های کیفیت بسیار بالا بود و هیچگونه ارزش افزوده ای ایجاد نمی شد. در این دوره تمرکز روی محصول خروجی می باشد و به منابع خریداری شده و فرآیند تولید توجه نمی شود.
2- دوره کنترل کیفیت آماری(SQC) (دهه 1950): در این دوره مساله نه تنها کشف اشکال و خرابی و یا یافتن عدم انطباق با طراحی هاست بلکه موضوع ریشه یابی مشکلات و کنترل علل آن نیز مطرح می شود تا از این طریق نیاز به فعالیتهای بازرسی را کنترل و هزینه های کیفیت را کاهش دهد.در سال 1924 میلادی والتر شوارت برای کنترل متغیرهای محصول نمودار کنترل کیفیت را طراحی کرد. و در سال 1946 انجمن کنترل کیفیت در کشور آمریکا تشکیل شده تا از طریق انتشارات، کنفرانسها و همایش ها و نشست های علمی آموزشی که برای مدیران ترتیب می داد آنان را با فرهنگ کنترل کیفیت در سازمانهای خدماتی و صنعتی آشنا نماید.در سال 1950 ادوارد دمینگ سلسله سخنرانیهایی درباره روشهای آماری برای مهندسین ژاپنی ایراد نمود.


تبلیغات اینترنتی در ایران تنگناها و راهکارها

اینترنت همراه با رشد روزافزون خود، کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف یافته است امروزه اینترنت بعنوان رسانه‌ای قدرتمند در اختیار صنعت تبلیغات قرار گرفته است بدلیل ویژگی‌ها و مزیتهای فراوانی که اینترنت در مقایسه با رسانه‌های سنتی دارد، تبلیغات اینترنتی شاهد رشد فراوانی در طی سالیان اخیر بوده است
دسته بندی اقتصاد
فرمت فایل doc
حجم فایل 24 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 30
تبلیغات اینترنتی در ایران تنگناها و راهکارها

فروشنده فایل

کد کاربری 7169

تبلیغات اینترنتی در ایران: تنگناها و راهکارها

چکیده

اینترنت همراه با رشد روزافزون خود، کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف یافته است. امروزه اینترنت بعنوان رسانه‌ای قدرتمند در اختیار صنعت تبلیغات قرار گرفته است. بدلیل ویژگی‌ها و مزیتهای فراوانی که اینترنت در مقایسه با رسانه‌های سنتی دارد، تبلیغات اینترنتی شاهد رشد فراوانی در طی سالیان اخیر بوده است. ولی این روند در ایران از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار نبوده است. این مقاله به بررسی تبلیغات اینترنتی در ایران می‌پردازد. تنگناها و چالشهای تبلیغات اینترنتی در ایران مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه با توجه به بازیگران این صنعت راهکارهایی جهت بهبود وضعیت موجود ارائه شده است.

منبع : این مقاله بخشی از مقاله «تبلیغات اینترنتی در ایران: تنگناها و راهکارها» ارائه شده در سومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت – 29 آذر لغایت 1 دی‌ماه 1384است. به منظور جلوگیری از تکرار و هدایت سریعتر خوانندگان به سمت مطلب موردنظر، بخش مربوط به مبانی تبلیغات اینترنتی در این مقاله، توسط سایت راهکار مدیریت حذف شده است.

کلیدواژه : تبلیغات؛ تبلیغات اینترنتی؛ بازاریابی؛ اینترنت


1- مقدمه

در کتب و متون مختلف تعاریف متعددی از تبلیغات آمده است. بطور مثال می‌توان به تعاریف ذیل اشاره کرد. تبلیغات ‌فرآیند روشمند ارایه‌ اطلاعات‌ مناسب‌ در مورد کالاها و خدمات‌ به‌ مشتریان‌ و ترغیب‌ و متقاعد کردن‌ مؤ‌ثر مصرف‌‌کنندگان‌ به‌ خرید کالاها و خدمات می‌باشد (متولی 1372) و یا در تعریفی دیگر تبلیغات را، ارائه غیر شخصی اطلاعات که معمولاً برای آن پول پرداخت می‌شود و اغلب با هدف ترغیب برای خرید کالاها، خدمات و یا ایده از سوی افرادی مشخص و توسط رسانه‌های مختلف انجام می‌پذیرد، تعریف نموده‌اند (تافلینگر 1996). همان طور که در تعریف بالا اشاره شد، تبلیغات از طریق رسانه‌های مختلفی انجام می پذیرد، که از آن جمله می‌توان به روزنامه‌ها، مجلات، رادیو، تلویزیون و ... اشاره نمود. چندی است که رسانه اینترنت به جمع رسانه‌های مورد استفاده تبلیغات اضافه شده است. رشد تبلیغ در اینترنت نسبت به تبلیغ در رسانه‌های سنتی، از سرعت بسیار بیشتری برخوردار بوده است چرا که پس از گذشت 38 سال از پیدایش رادیو، تعداد استفاده‌کنندگان آن به 50 میلیون نفر رسید، تلویزیون 13 سال پس از پیدایش این حد نصاب را کسب کرد و اما اینترنت تنها با گذشت 4 سال توانسته به این حد نصاب دست پیدا کند (فاکس 1999). این مقاله سعی دارد راهکارهایی را جهت استفاده از تبلیغات اینترنتی در ایران ارائه نماید.

2- اینترنت در ایران

اینترنت از اوایل دهه 70 به ایران راه پیدا کرد و همچون سایر کشورها در ایران نیز به سرعت گسترش یافت. با مرور وقایع مهم در تاریخ اینترنت در ایران به موارد قابل توجهی برخورد می‌کنیم که برخی از مهمترین این وقایع به شرح جدول زیر می‌باشند:

جدول 1- مهمترین وقایع اینترنت در ایران1